facebooktwittergoogleinstagram

Věda a výzkum

Portál Vědavýzkum.cz - Nezávislé informace o vědě a výzkumu

IOCB Tech, s.r.o. - hlavní partner portálu Vědavýzkum.cz

Hlavní partner portálu
facebooktwittergoogleinstagram
Dalibor Štys

Dalibor Štys

Po absolvování chemické průmyslovky vystudoval fyzikální chemii na Univerzitě Karlově, titul kandidáta věd v biochemii získal na ÚOCHB ČSAV a profesorem aplikované fyziky se stal na návrh ČVUT. Po návratu z tříletého pobytu na Univerzitě v Lundu se stal sběratelem peněz na výzkum, které ležely na zemi, a nikdo se nesehnul. Získal s Dr. Šetlíkem grant Posílení výzkumu na VŠ (250), který dále pokračoval jako výzkumné centrum fotosyntézy a dal základ VaVpI infrastrukturám Algatech, CzechGlobe a Cenakva. Řídil budování první výzkumné infrastruktury z peněz EU (PHARE), Centra biologických technologií v Nových Hradech.

Byl ředitelem odboru výzkumu a vývoje MŠMT a ministrem školství v Rusnokově vládě, byl iniciátorem výzvy z programů OP VaVpI a OP VVV zaměřené na přivedení špičkových group leaderů na česká pracoviště. V současné době pracuje jako vedoucí laboratoře na ústavu komplexních systémů FROV JU, zabývá se analýzou obrazu z pohledu věcného a technického obsahu experimentu, experimenty a modely samoorganizujících systémů a vyvracením obecně přijímaných technických, chemických a výpočetních omylů. Podílí se na kursech fyzikální biologie, organická chemie a základy plavby.

Text doplňujeme vyjádřením předsedy Grantové agentury ČR Petra Baldriana, které naleznete pod blogem. V únoru 2023 jsem (Dalibor Štys) popisoval proč a kam vede vývoj open access časopisů. Dnes jsme dospěli k tomu, že GAČR a mnohé vědecké rady blokují celé nakladatelství MDPI. 

12. 9. 2024
Dalibor Štys
Array
(
)

Podle předsedkyně Akademie věd ČR Evy Zažímalové bude mít AV ČR striktní peer review. Kdo budou jeho hodnotitelé? Kde se vezmou? Co bude jeho cílem? Zavřít špatné ústavy a zbylé peníze rozdat těm lepším? To se nikdy za ta léta, co hodnocení probíhá, nestalo, píše Dalibor Štys. Přečtete si jeho nejnovější příspěvek na téma hodnocení výzkumných organizací.

1. 6. 2023
Dalibor Štys
Array
(
)

Jaký rozdíl vidí v hodnocení pomocí nástrojů, jako je AIS nebo impakt faktor, Dalibor Štys z Fakulty rybářství a ochrany vod Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích? Ve své reakci na blog Daniela Münicha se zamýšlí nad dopady jejich využití.

18. 5. 2023
Dalibor Štys
Array
(
)

Ve svém nejnovějším blogu se Dalibor Štys zamýšlí nad vlivem publikování v režimu open access a nad jeho historií. Jakou pozici si podle něj mají v této vědecké krajině najít tuzemští výzkumníci? Není lepší se zaměřit na konkrétní aplikované výsledky? 

13. 2. 2023
Dalibor Štys
Array
(
)

Ve svém blogu se Dalibor Štys zamýšlí nad tím, proč je skutečný spin-off, který by fungoval a byl užitečný, velmi vzácný. Reaguje tak na nedávný příspěvek Martina Fuska. Rovněž si ve svém textu klade otázku, co brzdí rozvoj univerzitních spin-offů. 

23. 11. 2022
Dalibor Štys
Array
(
)

Nový text Dalibora Štyse se věnuje otázce transferu technologií v České republice a navrhuje, jak efektivního transferu v našich podmínkách nejlépe dosáhnout. Celý text čtěte níže.

23. 5. 2022
Dalibor Štys
Array
(
)

Chtěl bych místní čtenáře upozornit na zajímavou výměnu názorů mezi Václavem Hořejším a Tomášem Fürstem. Co bychom si z této diskuze měli odnést?

5. 3. 2022
Dalibor Štys
Array
(
)

Snaha stát se excelentním vědcem podle bibliometrických měřítek je v českých podmínkách typickým nevyhratelným krysím závodem, který účastníky navíc nutí se podbízet a lhát. Využijme příležitost, kterou nám dává současná kritická situace, k tomu, abychom se z něj vymanili.

2. 4. 2020
Dalibor Štys
Array
(
)

Metodika 2017+ se pravděpodobně nikdy nedostane do stádia, že by na jejím základě byly významně rozdělovány institucionální prostředky na výzkum. Takovou … hloupost … si nikdo nevezme na svědomí. Navrhuji proto rozdělovat prostředky na přírodovědný a technický výzkum jinak.

26. 2. 2020
Dalibor Štys
Array
(
)

Experimenty se zobrazováním mozku pomocí magnetické rezonance ukazují, že v různých jazycích jsou složité problém řešeny různými částmi mozku. S každým jazykem, v němž se věda dělá, zaniká podstatná část lidského poznání. A co když angličtina není pro poznávání skutečnosti vhodným jazykem?

20. 11. 2019
Dalibor Štys
Array
(
)