facebooktwittergoogleinstagram

Věda a výzkum

Portál Vědavýzkum.cz - Nezávislé informace o vědě a výzkumu

IOCB Tech, s.r.o. - hlavní partner portálu Vědavýzkum.cz

Hlavní partner portálu
facebooktwittergoogleinstagram

Evropské firmy chytají ve výzkumu druhý dech

15. 11. 2018
Evropské firmy chytají ve výzkumu druhý dech

Výdaje na výzkum a vývoj největších společností světa vzrostly oproti loňskému roku o 11 %. Evropa se dostala dokonce nad hranici 200 miliard dolarů - to vyplývá z analýzy Global Innovation 1000 poradenské společnosti PwC. Z Česka se mezi tisícovku firem s nejvyššími investicemi do výzkumu a vývoje probojoval Avast.

Náklady firem na výzkum a vývoj vzrostly v roce 2018 celosvětově o 11 %, přičemž nejvyšší nárůst zaznamenala Čína (34 %), s velkým odstupem pak následují Evropa (14 %) a Japonsko (9,3 %), poslední příčku obsadila Severní Amerika (7,8 %). Ta si přes výše uvedená čísla zatím udržuje prvenství v celkové výši vynaložených nákladů. Výdaje čínských firem v porovnání se Severní Amerikou stále představují méně než šestinu výdajů tamních společností.

„Výzkum a vývoj evropských firem je ve vynikající kondici. Solidní dvouciferný růst investic doplňuje poctivá práce s daty o zkušenostech zákazníků a praktické zaměření inovací,“ říká Jan Uriga, ze společnosti PwC ČR.

Žebříček tisícovky firem, které investují do výzkumu a vývoje nejvíce, vede s částkou 22 miliard dolarů ročně americký Amazon. Na třetím místě se s výdaji ve výši 18.8 miliard dolarů ročně umístil německý Volkswagen, jehož součástí je i firma Škoda Auto. Jako jediná samostatná tuzemská firma se do první tisícovky dostala společnost Avast, která se s výdaji ve výši 127 milionů dolarů ročně umístila přesně na 894. místě.

Nejrychlejší růst drží softwarové společnosti

Nejvíce investic proudí do výzkumu a vývoje v oblasti počítačů a elektroniky, za rok 2018 to bylo přes 170 miliard dolarů. S výdaji 160 miliard dolarů se na druhém místě umístilo zdravotnictví. Následují automobilový průmysl a softwarové společnosti s náklady ve výši 120 miliard dolarů.

Suverénně nejrychlejším tempem rostou investice společností podnikajících v digitální oblasti. Pokud vydrží aktuální trend, do roku 2021 tyto softwarové a internetové firmy zřejmě předběhnou ostatní sektory ekonomiky. Velmi rychlému růstu se ale těší i zdravotnictví: „Investice do zdravotnictví budou brzy společně s digitální oblastí v čele žebříčku. Zdraví patří mezi základní lidské hodnoty a kvalita života je vedle životního prostředí jednou z hlavních priorit, do kterých se zkrátka vyplatí investovat,“ dodává Jan Uriga z PwC ČR.

Výdaje na výzkum pwc

Výdaje na VaV v ČR táhnou zahraniční firmy

Celkové výdaje na výzkum a vývoj v České republice každoročně zveřejňuje Český statistický úřad. Za rok 2017 tyto výdaje dosáhly rekordní výše 90,4 miliardy korun a hlavní podíl na výrazném růstu výdajů měly právě soukromé firmy. Ty svůj podíl na financování výzkumu v České republice během uplynulého roku zvýšily o 5,6 miliardy korun.

Současně platí, že většina výdajů v podnikatelském sektoru je vynakládána firmami pod zahraniční kontrolou. Výdaje na výzkumná pracoviště jsou v těchto firmách v průměru až šestkrát vyšší a výdaje na jednoho pracovníka jsou v průměru o polovinu vyšší než v domácích podnicích. Zahraniční podniky více působí ve výrazně rostoucích oborech jako je automobilový nebo elektrotechnický průmysl, zatímco v tradičních domácích odvětvích jako strojírenství nebo kovozpracující průmysl výdaje na výzkum spíše stagnují. Více o výdajích na výzkum a vývoj v ČR jsme psali zde.

Efektivita investic

Kromě celkových výdajů na výzkum a vývoj se studie PwC zabývala také jejich výslednou efektivitou. Celkem 88 firmám, označovaným jako tzv. „super inovátoři“, se podařilo překonat finanční výsledky svých konkurentů, ačkoliv oproti nim disponovaly nižším rozpočtem na výzkum a vývoj. Mezi společné charakteristiky těchto firem patří snaha reagovat ve výzkumu na reálné zkušenosti zákazníků a vysoká provázanost strategie inovací s business plánem, manažerským rozhodováním a firemní kulturou.

„Kdo dobře nezná své zákazníky, je v úspěšností inovací odkázán na náhodu nebo neodolatelný marketing. Naopak firmy, které pomocí datové analýzy odhalí skutečné potřeby zákazníků, mohou uspět i s limitovaným rozpočtem,“ uzavírá Jan Uriga z poradenské společnosti PwC ČR. Pouze dvěma společnostem se podařilo udržet v elitní skupině super inovátorů po celých 15 let, což je doba sledovaná v rámci studie Global Inovation 1000. Jde o společnost AppleStanley Black & Decker.

Celá studie Global Inovation 1000 je k dispozici zde. Doprovodné video si můžet pustit níže:

 

 

Autor: Vědavýzkum.cz (SA)

Zdroj: PwC