Studenti museli intenzivní formou získat nové informace a ihned je převádět do praxe. Výsledky komplexního projektu pak týmově obhájit a kriticky posoudit slabé stránky.
Po rozražení do týmů – bílý, oranžový a zelený – byl projekt talentové akademie zadán následovně:
- navrhnout a vyrobit kapalný neutrální filtr
- dosáhnout parametrů co nejvíce podobných komerčnímu filtru dle zadání
- změřit a zaznamenat dosažené výsledky
Postup zahrnoval výrobu roztoku, návrh 3D modelu prototypu filtru a jeho tisk, sestavení optické soustavy obsahující prototyp, meření vlastností a porovnání s komerčním filtrem.
Další část už byla čistě praktická, zaměřená na workshopy. Každý tým si musel rozdělit role – konstruktér, optik, laserový fyzik a chemik. Podle nich pak členové získali potřebné know-how pro nadcházející program. Bylo třeba naučit se pracovat s laserem, poradit si v chemické laboratoři, vytvářet modely pro 3D tisk a také vyrábět a měřit optické elementy.
Druhý den studenti pokračovali v práci. Cílem bylo změřit vlastnosti laserového svazku procházejícího filtrem a potvrdit jeho podobnost s komerčním šedým pevnolátkovým filtrem. Třetí den studenti prezentovali své projekty před komisí. V ní zasedla nejen většina vědců, které studenti během víkendu potkali, ale také zástupce ředitele Fyzikálního ústavu RNDr. Antonín Fejfar, CSc. a projektový manažer ELI Beamlines Ing. Roman Hvězda.
Studenti nakonec získali nejen certifikát o absolvování Talentové akademie, ale byla jim i nabídnuta spolupráce na popularizačních aktivitách Fyzikálního ústavu, účast ve vzdělávacích programech a spolupráce při studiu.
Zdroj: HiLASE
O mladých vědeckých talentech na středních školách si přečtěte blog Martina Rychlíka a podívejte se také na úspěchy mladých chemiků v Thajsku. Na popularizaci vědy na středních školách cílí i akce Science slam.