facebooktwittergoogleinstagram

Věda a výzkum

Portál Vědavýzkum.cz - Nezávislé informace o vědě a výzkumu

Ernst & Young - hlavní partner portálu Vědavýzkum.cz

Hlavní partner portálu
facebooktwittergoogleinstagram

Jak koučovat malé a střední podniky? JIC radí evropským regionům.

1. 12. 2016
Jak koučovat malé a střední podniky? JIC radí evropským regionům.

Jihomoravské inovační centrum (JIC) vypracovalo ucelenou metodiku pro zavádění inovací do malých a středních firem. Jedná se o jeden z nejefektivnějších způsobů, jak pomoci podnikům k vyšší konkurenceschopnosti. Poslouží jako věcný návod pro další agentury. Evropská unie na příručku přispěla 50 tisíci eury. Tento týden jej jeden z autorů Jindřich Weiss prezentuje ve švýcarské Ženevě Evropské komisi.

Malé a střední podniky představují klíčové hráče evropské ekonomiky. Zaměstnávají kolem 67 % zaměstnanců unie. Pomáhají tak zajišťovat hospodářský růst, přinášet na trh inovace a vytvářet pracovní místa. Politici napříč evropským společenstvím hledají efektivní nástroje podpory, které jsou schopné urychlit růst takovýchto podniků v regionech. Jedním z nich je JIC PLATINN, který propojuje jihomoravské firmy se zkušenými mentory z různých oborů v byznysu.

JIC dal v kolektivu autorů ze čtyř zemí dohromady takzvaný Design Option Paper. Nabízí v něm soubor doporučení pro další regiony, které je třeba udělat pro zahájení koučinku zavedených firem. Předkládá sadu nástrojů k využití a popisuje, jak celý koučink z pozice agentury zorganizovat. Využívá pro to know-how tří organizací, které se zralými firmami úspěšně pracují. A to JIC, Litevského inovačního centra a švýcarského platinnu, který posloužil jeho české obdobě jako předobraz. Tito aktéři se spojili v rámci ročního projektu Peer-BIT, který letošním podzimem vrcholí.

Návod by měl fungovat pro práci v jakékoliv zemi Evropské unie. I přes některé kulturní rozdíly jsou totiž potíže podniků stejné napříč celým starým kontinentem. „Jen menšina se týká technologických aspektů, většina jich spočívá v lidském, materiálním, obchodním nebo organizačním faktoru a v soft aspektech podnikání. Pokud se přece jen v něčem české firmy liší, pak v nižší míře mezinárodního zapojení. Od koučů častěji potřebují podporu při vstupu na zahraniční trhy,“ tvrdí zakladatel švýcarského koučinkového programu platinn Christoph Meier, který se také do tvorby dokumentu zapojil.

Jak koučink dle metodiky Design Option Paper vypadá v praxi, zažívají jihomoravské firmy už od roku 2014. Prošlo jím více než 70 subjektů, jako například firma specializující se na výrobu interiérových dveří a zárubní z Hodonína, které dopomohl k rozhodnutí postavit novou výobní halu a nastartovat tak růst.

Celou metodiku si můžete stáhnout tady.

 

Zdroj:

jic