facebooktwittergoogle
Nezávislé informace o vědě a výzkumu
facebooktwittergoogle

Reuters: Nejvíce inovativní univerzity mají Spojené státy

2. 11. 2019
Reuters: Nejvíce inovativní univerzity mají Spojené státy

Žebříček agentury Reuters, který pravidelně srovnává vysoké školy podle inovací, ovládají americké univerzity. Mezi evropskými školami se ve srovnání nejlépe umístila belgická Katholieke Universiteit Leuven. Česká instituce v žebříčku zatím schází.

innovative unis cover 750xx2180 1226 0 42

Žebříček, který pro agenturu Reuters sestavuje společnost Clarivate Analytics, hodnotí inovační výkon jednotlivých vysokých škol, tedy kolik a jak důležité inovace si mohou školy připsat na své konto. Aby mohla škola do žebříčku vůbec proniknout, musela v posledních pěti letech podat alespoň 70 žádostí o patent u Světové organizace duševního vlastnictví (WIPO).

Žebříčku jednoznačně vládnou americké instituce. Mezi stovkou nejvíce inovativních škol světa jich je ze Spojených států 46 a v první desítce se jich umístilo hned osm. Na druhém místě se s velkým odstupem umístilo Německo, které v žebříčku reprezentuje devět univerzit, těsně za ním je Francie s osmi školami. Japonsko, Jižní Korea a Velká Británie mají v žebříčku po šesti školách. Z Číny se možná překvapivě umístily pouze 4 školy. Nizozemí a Švýcarsko obsadily po třech příčkách, Belgie, Kanada a Singapur po dvou a Dánsko reprezentuje jedna instituce. Celkově tak Evropa získala 32 příček v žebříčku, což je o pět více než v minulém roce.

Nejvíce si od minulého roku polepšila Francie. Nově se v žebříčku umístila Aix-Marseille University, která získala 96. místo a znovuobnovená Sorbonne University, která získala 56. příčku. Francie v posledních letech provedla intenzivní reformu vysokoškolského systému. Podle autorů žebříčku právě to stojí za náhlým vzestupem tamních škol. Naopak velkou ztrátu zaznamenalo Japonsko, které bývalo tradičním inovačním lídrem v Asii. Letos ovšem Japonsko v žebříčku tři zástupce ztratilo a ostatní instituce se průměrně propadly o 16 příček. Tato tendence také koresponduje se stále většími problémy, se kterými se japonské vysoké školství, které je silně závislé na zmenšujících se financích ze státní kasy, dlouhodobě potýká.

Podíváme-li se na konkrétní instituce, na prvním místě žebříčku se umístila Stanford university, na druhém Massachusetts Institute of Technology (MIT) a na třetím Harvard University, což jsou také tradiční lídři klasických univerzitních žebříčků jako QS Ranking, THE Ranking nebo Shanghai Ranking, které se zaměřují na celkový výzkumný výkon. Čtvrtou příčku obsadila University of Pennsylvania a pátou University of Washington. Nejlepší umístění z neamerických vysokých škol získala belgická KU Leuven, která se umístila sedmá, první desítku pak uzavírá britská Imperial College London.

V top 100 zatím bohužel nenajdeme zástupce ani z Česka, ani z jiného evropského státu krom výše zmíněných sedmi. Autoři žebříčku uvádějí, že přestože inovace se velmi často pokládají za něco mimořádného, co nelze předvídat ani očekávat, je zjevné, že pro jejich vznik je nutná jak dlouhá tradice, množství prostředků, tak velmi vyspělá infrastruktura jak na úrovni škol, tak národních systémů.

 

Autor: Vědavýzkum.cz (JT)

Zdroj: Reuters