Vojtěch Ripka z Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR popisuje vývoj webové aplikace HistoryLab.cz, na které se spolupodílel a která vychází z badatelské metody. Aplikace představuje digitální dílnu s mnoha cvičeními přímo do hodin, ve které se žáci a žákyně učí pracovat s prameny, rozvíjí historickou gramotnost a soustředí se na trénování kompetencí. Martin Štefek zdůrazňuje důležitost propojení výzkumu současných dějin a vzdělávání. I proto Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, kde historik a politolog působí, zintenzivňuje spolupráci s didaktiky i vyučujícími dějepisu. Oba hosté shodně vnímají důležitost rozvoje kompetencí, aby se studující mohli orientovat v současném světě. I když je správně uchopená badatelská metoda náročnější na přípravu i vedení lekce, rozsáhlé evaluace ukazují její pozitivní dlouhodobé dopady.
Podcast Akademie věd: Žáci jako badatelé. Vědci ukazují inovativní cesty, jak učit dějepis
1. 11. 2024Jak se v současnosti proměňuje výuka dějepisu a před jakými výzvami stojí vyučující (ne)oblíbeného předmětu? A jak může hodiny historie proměnit/doplnit/ozvláštnit tzv. badatelská metoda, ve které hraje žák hlavní roli a učitel pro něj připravuje vzdělávací situaci?
Zpět do rubriky
Podcast Akademie věd
- Anna na vlnách
- ArcheoPodcast
- Asia Dispatch
- Asie v souvislostech
- CarbonCast
- Balast
- Chci vědět
- CHEmic
- De Facto
- Elektron
- Forum Radio
- Horizont Evropa
- Horizont VŠE
- INOVACAST
- Jedničky a nuly
- Laboratoř
- Medicína srdcem
- Místo problémů
- Neuron Podcast
- Noc vědců
- Ochutnej (Přírodo)vědu
- Open Science Podcast
- Podcast číslo 8
- Podcast ELI Beamlines
- Podcast VŠB-TUO
- Podcast plný života
- Podcast pro soudobé dějiny
- Praha inovační
- Projektor
- Přepište dějiny
- PoKaFI
- Science slam MUNI
- Středověk (jinak) trvá
- Ta-meri
- Talking Economics
- Technicky vzato
- The Business Wave
- UPCE On Air
- UTButebe
- Podcast Akademie věd
- Vlákna
- Vodakást
- vysvětli: podcast